Rösta JA den 14 september!

GröntJA

Först och främst. Trängselskatten är en oerhört smart skatt. Man kan omöjligt hitta ett bättre sätt än trängselskatt för att infria följande tre punkter:

  • Minska trängseln
  • Förbättra miljön
  • Finansiera infrastruktur

Dessutom drabbar inte skatten de som har det sämst ställt, för dessa har nämligen inte råd med bil överhuvudtaget. Mest trängselskatt betalar högavlönade som kör mest bil, det är ett obestridligt faktum: [LÄNK]

De som inte gillar trängselskatten är i huvudsak inte helt otippat bilägare. Vägvalets väljare består till exempel av primärt av välbärgade och bilåkande villaägare. Dessa menar att det inte bilägare allena som ska betala infrastruktursatsningar. Det tycker inte jag heller, men det gör de å andra sidan inte heller.

Västsvenska paketet

Endast 40% av Västsvenska paketets finansiering kommer från trängselskatten, resten är alla med att betala genom statlig och kommunal skatt. Javisst, bilförare får totalt betala lite mer än andra genom trängselskatten, men både Marieholmstunneln och Göta älvbron, som ingår i Västsvenska paketet, är till för just bilarnas framkomlighet.

Västsvenska paketet är verkligen en helt sanslöst bra affär för Göteborgs stad. Staten hade aldrig gått med på att finansiera lokal infrastruktur som de gör nu genom Västsvenska paketet. Staten står för hela 17 miljarder kronor. Finansieringen i siffror:

  • Staten (17 miljarder)
  • Trängsel­skatten (14 miljarder)
  • Göteborgs stad (1,25 miljarder)
  • Västra Götalandsregionen och Region Halland (1 miljard)
  • Realisering av markvärden (0,75 miljarder).

Genom trängselskatten är dessutom grannkommunerna med och betalar för det som de i framtiden kommer att nyttja, genom att de kör bil till och från Göteborg. Dessa pengar hade varit omöjligt att få in på annat sätt. Totalt satsas det 34 miljarder i Göteborgs infrastruktur, något som hade varit omöjligt utan denna överenskommelse med staten.

ALLA är alltså med och betalar den nya infrastruktursatsningen, långt ifrån bara de som har bil!

Bilägare i Göteborg betalar i genomsnitt 149 kr per månad i trängselskatt, är det verkligen mycket att gnälla över efter alla jobbskatteavdrag under årens lopp? Om det skulle hamna på skatten istället så motsvarar det ungefär 200 kronor/månad för en medelinkomsttagare. Det är TRE gånger så mycket som ALLA göteborgare betalar i trängselskatt och 30% mer än bilägarna betalar i snitt idag. [LÄNK]

Det som utmärker trängselskatten är just att den är så förbannat smart, rättvis och tillgodoser så mycket!

Västlänklegenden

De som tror att man ”stoppar” Västlänken genom att rösta nej tror fel. Alla partier, förutom SD och Vägvalet, har klart sagt ifrån att ett nej inte kan påverka någon specifik del i Västsvenska paketet, utan endast finansieringen av HELA paketet. Allt annat är en myt och strategisk fint av nej-sägare för att få bort trängselskatten. Gå inte på detta lurendrejeri. All negativ propaganda och desinformation som man därför försöker kasta på Västlänken, som också är en del av Västsvenska paketet, är i huvudsak ren bullshit och har alltså endast till syfte att stoppa trängselskatten. Det är alltså lömsk politisk strategi iscensatt av trängselskattmotståndare. I normala fall ser vi denna typ av argumentationsteknik ute bland extrema på vänster- och högerkanterna.

GPAnnons
Helsidesannonser i i GP i upp till 200.000 kronorsklassen med grovt felaktiga påståenden.
Santiago de Chile collage
Affischer med dessa bilder blev publicerade i GP på Fria ord i våras och har nu satts upp runt om i hela stan. Bilden är en bildmanipulation där man gjort om en bild från ett jätteschakt i Santiago de Chile och placerat mitt i Hagaparken med helt extremt felaktiga proportioner till följd. Originalbilden överst. Observera att man till och med har förminskat grävskoporna för mer effekt.

Trafikverket har lagt ned 13 år på att utreda Västlänken. Över 900 konsulter och utredare har varit involverade, varav 170 heltidstjänster. Detta innebär tusentals mantimmar för att beräkna effekter, påverkan och kostnader. Projektet har dessutom godkänts av 53 remissinstanser. Nyligen fick också Västlänken så kallad tillåtlighet av regeringen utan minsta kompletteringsbegäran från Miljödepartementet, vilket är högst unikt för så stort projekt. Trafikverket har om och om igen förklarat att inget tyder på att de kommer överskrida Västlänkens budget. Snarare tvärtom då det finns flera uppsidor i projektet som först kommer i nästa steg – i stadsbyggnadsplaneringen.

Det är därför fascinerande att läsa tvärsäkra amatörförslag från diverse pensionerade ”infrastrukturspecialister” och ”samhällsplanerare”, ihopknåpat med räknesticka under fritiden. Lika fascinerande är det också att höra att Västlänken är ett ”idiotprojekt”, ”största haveriet sedan Hallandsåsen” och ”fantasibygge av rang” när man betänker all den komptens som har investerats under 13 år. Det är verkligen kunskapsförakt av rang. Hur dessa herrar kan få så stort medieutrymme i stadens enda morgontidningar är en gåta som framtidens kommunikationsforskare troligen kommer att sätta tänderna i. Det hjälper oss dock inte nu inför det stundade valet.

Slutligen

Jag är dock jag övertygad om att göteborgare är smartare än så och ser igenom dessa konspirationsteorier om att riva hus i Haga och gigantiska schakthål i Hagaparken. Men jag oroar mig ändå, för det finns så oändligt mycket underliggande känslor som lurar under ytan i den här folkomröstningen, korruptionsanklagelser och politikerförakt förstärker nämligen Västlänklegenden och andra myter.

Att rösta nej riskera endast ett politiskt kaos vilket kommer att hämma Göteborgs framtida tillväxt för decennier och hotar faktiskt platsen som Sveriges andra stad om det vill sig riktigt illa.

Trängselskatten är bra för alla göteborgare, liksom hela det Västsvenska paketet. De som tror att man ”stoppar” Västlänken genom att rösta nej tror fel. Alla partier, förutom SD och Vägvalet, har klart sagt ifrån att ett nej inte kan påverka någon specifik del i Västsvenska paketet, utan endast finansieringen av HELA paketet. Allt annat är en myt och strategisk fint av nej-sägare för att få bort trängselskatten. Gå därför inte på detta lurendrejeri.

Rösta JA till trängselskatt, säkra finansieringen och säkra Göteborgs framtid – för mindre trängsel, effektivare kollektivtrafik och renare luft!

 

GröntJA

 

Läs mer i samma ämne:

Vägvalet och den riktningslösa kompassen

Populism i praktiken

Annonser

En reaktion på ”Rösta JA den 14 september!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s