Vad gjorde jag den 11 september 2001?

Under stora omfattande händelser eller katastrofer minns man ofta långt senare var man befann sig, eller exakt vad man gjorde, just när man får beskedet om det som inträffat. Så även jag den elfte september 2001.

Jag arbetade den sommaren som montör. Flera olika entreprenörer var på plats och alla lyssnade på den radio som skvalade i bakgrunden. Jag tror det var tre-nyheterna som påannonserade att ett flygplan hade flygit in i ett av tornet på WTC. Man fick känslan av att det var ett mindre flygplan – typ en Cessna – och att det var en olycka. Det var knappt att någon reagerade på den denna första nyhet om kraschen, även om den ställde en del frågor. En annars ganska tyst rörmokare satt på huk bredvid mig där jag stod och skruvade på en trilskande skruv. Plötsligt vänder han upp huvudet mot mig och säger lugnt: ”Tror du piloten hade en palestinasjal?”. Jag mötte hans finurliga blick men förstod först inte vad han menade. Det gjorde jag dock senare den dagen. Fick tyvärr aldrig chansen att fråga honom hur han kunde dra den kopplingen så snabbt.

Nyhetsvärdet och den mediala genomslaget var även för mig stort men jag ansåg för stunden att det inträffade inte var helt ologiskt, utan att gå vidare på det spåret. Ironiskt nog monterade jag containers som skulle fungera som fullvärdiga boende- och tvagningsanrättningar för NATO-soldater och som snabbt skulle kunna skeppas till olika oroshärdar runt om i världen.

Märkligt nog blev också palestinasjalen några år senare en modeaccessoar – en blixtvändning kring ett symbolvärde som jag aldrig riktigt förstått.

Läs också dagens utmärkta krönikan av Jenny Nordberg.

Kommentera

