Skyttes konsekventa logik

Av alla skribenter i svenska medier är Göran Skytte den jag skyr mest. Han skriver ledarkrönika varannan lördag i SvD och varje gång strömmar det ut infantila, korkade och hårresande slutsatser om politik och samhälle.

Idag skriver han om Maria Wetterstrands brist på verklighetserfarenhet vad det gäller entreprenörsskap i ”Wetterstrand är ingen Kamprad”:

När Maria Wetterstrand – med noll erfarenhet av företagande och entreprenörskap – står i talarstolen och förkunnar att landet ska få fler entreprenörer genom ledighet och trygg återgång till gammal anställning, då förstår jag verkligen hur allvarligt det kan bli om hon får ta över.

För drygt två år sedan skrev han ”Då duger alla svinhugg”, en krönika som ligger bland de tio dummaste texter jag läst. Där ondgör han sig över Thomas Bodströms kritik över att justitieministern Beatrice Ask inte har någon juridisk kompetens, en relevant kritik mot en av regeringens tyngsta ministerposter. Han drar vidare liknelser om man skall föra Bodströms  argument vidare:

För att passa som finansminister bör man själv ha skrapat ihop låt oss säga 50 miljoner på finansmarknaden (till exempel börsen). Att vara näringsminister utan att vara storföretagsledare är omöjligt. För att passa som hälsominister måste man vara 100 procent frisk. Det är omöjligt att fungera som jordbruksminister utan att vara storgodsägare (helst i Sörmland). Endast den som är svensk mästare eller tillhört landslaget i någon idrottsgren kan sköta jobbet som idrottsminister. Nisse Svensson är en trevlig person, men det är omöjligt att vara integrationsminister utan att vara invandrare.  Eller varför inte: Det är omöjligt att vara sjukvårdsminister utan att vara sjuk.

Vad jag förstår gäller inte detta Maria Wetterstrand som dessutom inte är någon näringsminister utan språkrör för Miljöpartiet vars uppgift är att behandla en mängd frågor och områden inför kommande val.

Jag fattar inte varför Göran Skytte tillåts fortsätta skriva på ledarsidan i Sveriges mest välrenommerade dagstidning. Jag fattar det bara inte.

3 thoughts on “Skyttes konsekventa logik

  1. Man får bara hoppas att inte SvD följer i DNs spår, för den har verkligen blivit alltmer likt aftontidningarna…
    Göran Skytte skulle passa bäst i att leda ett Caféprogram på teve, eller varför inte Bingo Lotto?

  2. Jag hade förstått det om det varit Expressen eller Aftonbladet. Vi talat här om en dagstidning vars huvudsakliga mål är seriositet och högt anseende bland etablerade medier. Jag tycker fortfarande att Skyttes extremt kristna och konservativa hållning inte hör hemma på SvD:s ledarsida.

  3. Du skriver: ”Jag fattar inte varför Göran Skytte tillåts fortsätta skriva på ledarsidan i Sveriges mest välrenommerade dagstidning. Jag fattar det bara inte.”
    Gå in och kolla hur många som har kommenterat och länkat till Skytte idag. T.o.m du!
    En man som väcker så mycket intresse är guld värd för publicisten.
    För egen del läser jag honom för att han är fullkomligt briljant.

Kommentera

