Depraverande evighetsbygge i Linné

Stadsbyggnadsnämnden är den kommunala instans som man vänder sig till när man skall ansöka om bygglov, tillstånd att riva och till större markarbeten samt förhandsbesked om möjligheten att få bygglov. De ger ut dessa tillstånd utifrån specifikt ställda kriterier och krav vad det gäller arkitektur och miljö. Med andra ord en byråkratisk stadsapparat med mycket goda förutsättningar för att enskilda beslut skapar stora frustrationer hos markägare.

Denna post handlar dock snarare om avsaknaden av nämnda nämnd och frustrationen hos  markägarens kringboende. Vid korsningen Olivedalsgatan och Alfhemsgatan (länk!) i Göteborg, mitt i i hjärtat av Linné, har fastighetsägaren Sven renoverat huset i närmare åtta år och byggnadsställningarna har stått där i snart tre år till hösten (vissa källor säger över fyra år). De båda gatorna har varit belamrade av liftar, byggnadsställningar, containers och byggnadsmaterial under hela denna tid. Sällan ser man någon som arbetar där. Möjligtvis gör Sven allt arbete själv och det är därför det tar lite tid, dock gör ryktet gällande att Sven själv är ganska lat och sällan lyfter ett finger onödan så troligtvis är det någon annan. De stackars hyresgästerna torde dessutom vara minst sagt utledsna på att ha byggnadsställningar och presenning framför sina fönster.

Vad gör egentligen den lokala byggnadsnämnden åt detta med tanke på att de med högsta sannolikhet varit med och godkänt Svens ansökan att bygga om och upplåta byggnadsställningar på intilliggande trottoarer?

Får det se ut hur fan som helst hur länge som helst? Gå med i Facebook-gruppen Bygg för helvete klart skiten!

Så här har det sett ut i över två år.
6 reaktioner på ”Depraverande evighetsbygge i Linné

  1. Vi gav upp efter 10ÅR i Slobo´s hus, köpte radhus när vi blev lovade en evakueringslägenhet, där hade vi bott fortfarande. Jag vill korrigera uppgifterna under kortet. Det har sett ut så här i snart 4 år.
    Hur är detta möjligt att Slobo får hålla på detta sätt?

    • Är det så länge? Misstänkte att det var längre än två år men jag visste inte säkert. Ja, det är märkligt att man som fastighetsägare mitt i stan kan göra precis som man vill.

  2. Det jag undrar mest är: Hur har han råd med detta? Det är DYRT att hyra byggnadsställning. Eller…svaret kanske ligger i att han nog inte har hyrt byggnadsställningen utan köpt den så att den kan stå där permanent?

    • Sant. Men även om det är hans byggnadsställning så måste ha betala kommunen varje månad så länge den står på trottoaren, såtillvida han inte kringgått detta….

  3. Grattis till ett bra beslut! Jag fattar inte varför de boende inte har gjort myteri och kölhalat karln.

  4. Hej.
    För ett par år sedan var jag och min sambo bara millimeter från att byta bort våra två centrala tvåor mot en stor sliten lägenhet i denna fastighet. Vi fick som tur var kalla fötter i sista sekunden och drog oss ur. Jag tackar nån högre makt att jag inte har Sven som hyresvärd. jag skulle bli helt galen..

Kommentera

