På snöfronten intet nytt

Att det kommer snö på vintern är inga nyheter men årets vinter i södra Sverige har inte bara tagit folket på sängen utan också myndigheter och organisationer. SJ och Banverket är väl egentligen de organisationer som borde ha mest kunskap och erfarenhet av isbildning, snöplogning och annan väderproblematik men med dagens facit i hand så kan man tro den totala motsatsen. Hörde i veckan att SJ för länge sedan köpte in en mängd plogtåg för hela landet men att av dessa endast en tredjedel finns kvar. Idag torde Banverket basa över dessa och det hade varit intressant att få reda på var de blivit av – har man sålt av dem för att dryga ut sina bokslutsrapporter eller vad? Har försökt att finna något om det på nätet men gick bet, hittade istället denna artikel från Signalen -53 om det årets värstingsvinter och som beskriver de stora mekaniserade rationaliseringar som genomfördes inom SJ under 50-talet.

Ja, också för snöröjningen vid SJ har nu inletts en rationalisering, som sannolikt kommer att åt verket inbespara miljoner kronor årligen – därtill på plus-sidan även minskade tågförseningar, tidigare klargjorda bangårdar och linjer, mindre trassel med lokskador etc.

Som sagt: här kommer en ny strategi på snöröjningsfronten för att snabbare göra både linje och bangård trafikklara. Ju fortare sådant sker, desto mindre risker för tågtrassel, kapitalförluster och olycksfall.

”Snöberedskapen vid SJ skall alltmer mekaniseras för att minska de stora kostnaderna, som hittills varit mycket dryga på grund av det dominerande manuella arbetet. På IV distriktet har konstruerats en ny, avsevärt lättare och billigare snöslunga, som nu haft sitt generalprov med utmärkt resultat. 500.000 kbm snö undankastad på 2 och en halv månad.

Det är 57 år sen. Vad hände?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s