Sigur Rós

Tydligen kan islänningar inte bara skapa multinationella jättebanker utan också fantastisk musik. Sigur Rós var för mig den största behållningen på Way Out West. Vissa kritiker menade att de hade gjort bättre framträdanden men då jag inte hade sett dem förut så blev det hur bra som helst.

Konserten avslutades med det fantastiska eposet Popplagið från albumet ( ), som förövrigt sjungs på ett påhittat språk, vonlenska – hoppländska. Spåret är långt men för dem som aldrig lyssnat på Sigur Rós rekommenderas hela videon här under.

En sån här låt kräver naturligtvis också bra hårdvara. Tyvärr avslöjar den vad mina Dynaudio Focus 220 kombinerat med Primare SPA21 egentligen går för. Fastän man lägger 50 tusen bara på högtalare och förstärkeri låter det platt, odefinierat och grötigt. Det är nästan så att man har lust att göra det förbjudna; köra ut det i 5.1.

Om gud kan lova mig ett ljudsystem som man kunde vara nöjd med skulle jag vara hans tillgivne i all evighet. Men det vet jag å andra sidan aldrig kommer att hända. Amen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

One thought on “Sigur Rós

  1. löakjgpoawsjödt-f!

    Försöker att bryta, förbyta, en trend…
    Skön låt, onekligen!
    Har inte heller någon erfarenhet av dem, även om jag har hört dem nämnas, flertalet gånger, av tipsare jag vet har liknande musiksmak som jag.
    Om ljud drömmar och gud?
    Precis som du tror jag att det handlar om en lina, ett sammanhang. Farbror Barbro sade: ”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet”. Förvisso kraftig ironi, en kritik mot nördarna, ljudnördarna.
    Inom HiFi-världen är det mesta subjektivt. Precis som inom alla andra intressen spelar man på känslor, antyder med tekniska termer, förstärker med tekniska termer. Försöker hitta en målgrupp, bekräftelse… alternativt att man är köpt!
    Glitter, status, hårdvara är substitut för känslor – ett uttryck i form av design, attityd och så mycket mer än bara ljud. Egentligen jagar man något annat!
    … och vi vet normalt vad vi jagar även om vi inte vet vad vi vill – det är det som är resan!

    Ljud?
    Upplevelsen är subjektiv. Man har aldrig varken tid eller råd att hitta det ultimata. Begreppen talar oftast emot varandra. Man köper en känsla, ett välbefinnande, status – lull-lull!

    Idag är väl trenden att högtalarna skall ha en snabb utmärkande torr bas… egentligen talar vi hela tiden om våra skriftliga referenser för det finns inte tid till att lyssna! Personligen tror jag att man skall leta efter ljudet som beskrivs som rent och ofärgat… men, tja, vad innebär egentligen; ”rent och ofärgat” om inte subjektivitet – det man aldrig kan använda som ett ofärgat begrepp – resonemang faller på grund av… tja, luckor, hål. Ljud kräver jämförelse på samma plats… och man försvarar sitt inköp!
    Jaja, bludder, tankar till text. Du, att radera är helt ok!
    mvh
    Berndt

Kommentera

