Sleeptracker – prylen som underlättar det hårda livet

Hur många gånger vaknar man inte av alarmklockan och känner sig som en ihjälklubbad säl? För mig händer det titt som tätt och det tar flera timmar innan man är människa igen. Kanske inte lika ofta händer det att man vaknar urpigg, närvarande och med full kontroll på verkligheten. Oftast sker detta när man vaknar av sig själv utan externa alarmapparater, t.ex. mitt i natten. Under årens lopp har jag undrat vad detta beror på.

För ett bra tag sedan presenterades detta med sömnfaser på en föreläsning i psykologi jag var på. Jag blev genast intresserad även om inte saken var helt ny för mig, visst hade man hört talas om REM-drömmar och liknande men detta att kroppen sover olika djupt under återkommande faser eller cykler under natten hade jag inte riktig koll på. Det framkom att om man väcks i den djupaste fasen (fas 4) är kroppen i ett mycket svårväckt tillstånd vilket troligtvis korrelerar med antalet alarmsignaler och snoozetryckningar.

Man behöver 4-5 REM-drömmar per natt och ultimat torde därför vara att bli väckt strax efter den femte toppen/REM-drömmen när man sover som lättast.

Jag tänkte direkt tanken om man kunde konstruera en väckarklocka som väcker en i fas 1. Numera finns detta och klockan heter Sleeptracker. Självklart lyser detta TV-shop och lurendrejeri men jag kunde inte motstå frestelsen att pröva efter att ha läst på lite. Jag beställde helt sonika klockan (pro-varianten) från den svenska siten CoolStuff.se och fick den igår efter några dagars leverans.

Inte är speciellt snygg utan påminner mest om dekoren till Månbas Alpha från -76 men man skall ha den på när man sover så man behöver egentligen bara skämmas inför den person man delar säng med även om det kan vara nog så jobbigt ibland.

Har därför bara provat den en enda natt men hittills har allt funkat. Klockan registrerar alltså alla fas 1-tillstånd (eller nästan-vaken-tillstånd) och hur lång tid det förflyter mellan dessa under natten genom genom en rörelsesensor som mäter förändringarna i kroppens rörelsemönster under natten.  Den mäter  således INTE hur djupt man sover eller  hur snabbt man går in i de olika faserna.

Man ställer alarmet (både signal och vibrator) på en viss tid då man senast bör gå upp och ett window upp till 90 minuter. Normalt ställer man window på ca 20 minuter  efter en hel natts sömn vilket innebär att klockan startar alarmet när man sover som lättast mellan 06.40 och 07:00. Man får även ett genomsnittligt värde på tiderna mellan fas 1-tillstånden. Enligt manualen är det så att ju större detta värde är desto mer avslappnad har man sovit men  detta är högst individuellt. Man kan koppla den till PC:n (ej Mac) där man kan lagra och jämföra varje natt med varandra under tid men också t.ex. skillnanden när man druckit alkohol eller kaffe före sänggående. Att jämföra dessa data när man vaknar utvilad och fräsch med de gånger man känner sig klubbad av en norsk sälfiskare blir den referens man får använda för att få till en bra sömn i framtiden.

Det här ger livet nya dimensioner, vi får se om jag är lika exalterad om några veckor. Håll tummarna för det. Jag återkommer med en utförlig rapport då.

Jag har även hittat en liknande produkt aXbo som bygger på  samma principer. Här är en DN artikel som beskriver tekniken – Konsten att vakna helt utvilad.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 reaktioner på ”Sleeptracker – prylen som underlättar det hårda livet

  1. Hej!

    Jag råkade surfa in på din blogg av den anledningen att jag köpt samma klocka och vill testa den. Kan du inte ta och berätta om den hjälpt dig något?

    /Kave

  2. Intressant!… annars kan jag inte riktigt låta bli att tänka på hur det skulle kännas att bli klubbad av en norsk sälfiskare… tanken retar, onekligen! 🙂

Kommentera

