Nationaldagen – ett genant elände

Jag minns när jag 1996 spelade PC-spelet Sid Meier’s Civilization II och kungligt roades av när folket gjorde uppror, efter att ha tröttnat på ledarskapet, och åt den inbyggda strategi som byggde på att man skapade en amfiteater eller gladiatorarena som folket kunde förlusta sig åt. Då höll de käften, lugnet rådde återigen och man kunde fortsätta erövra världen som en kejsare bör.

Det är detta jag tänker på varje år när vi närmar oss den 6 juni, Sveriges nationaldag som sedan 2005 är en helgdag. Hur i helvete det gick till när nationaldagen blev helgdag har jag ingen aning om men antagligen tänkte vissa lobbyister och politiker att ”va fan, vi kanske kan få några pluspoäng om vi ger massan vad de vill ha”. Kanske hade de spelat Sid Meier’s Civilization II, vad vet jag.

Ja, inte kändes det hippt första året det begav sig 2005, och inte känns det hippare idag. Jag hörde till och med imorse att en del affärer och företag jobbade halvdag dagen före 6 juniför att ”förebereda nationaldagsfirandet”. Det var länge sen jag hörde något så dumt. Som om folket i djupet av sitt hjärta skulle bry sig. Till och med på mitt lokala gym hade man slängt upp en svensk flagga dagen innan (vilket antagligen handlade mer om fotbolls EM än nationaldagen, men det slog mig långt senare och jag hann bli irriterad ändå).

Helgbilagan i Svd stoltserar med matklassiker hämtade ur Christer Lingströms nya bok Våra svenska traditioner för att påminna om vår fina nationaldag. Bilderna på fyllda ägghalvor, jordgubbstårta och toast skagen påminde en del om bilderna i Svenska Journalen – Hemmet och Familjen nummer 13 från 1956 där man raddar upp ett påskbord med kokta ägg, tårta i tre bottnar och halvförlorade ägg på krutong och salladsblad.


Ägghalvor med goa grejer på.


Jordgubbstårta, mumsfillibabba.


Toast skagen, kronan på verket.


Påskbuffe anno 1956.

Nationaldagen är för bakåtsträvare som tycker att gammalt är bra. Gammalt var bra men det var bra för det var . Det fattar inte konservatismen. Konservatismen tror att det som var bra då är minst lika bra nu. Hur man kan lägga ned tre färgglada sidor i en av Sveriges största dagstidningar om mat som står omskriven i varenda klassisk kokbok hemmavid, är begripligt om man ser till syftet som är att nöta in ett konservativt budskap där gammalt egentligen är det bästa.

För drygt tio år sen, ungefär vid den tiden då jag satt och spelade Sid Meier’s Civilization II, planerade jag för en hemsida där man kunde skicka in fantasifyllda bidrag, bilder som filmer, att skända den svenska flaggan på olika kreativa sätt. Jag vet, jättebarnsligt och antagligen helt livsfarligt, men ändå, det hade varit rätt kul så här tio år efteråt sitta och bläddra i den skörd av hotmail som skulle fyllt mailkontot. Om man hade överlevt vill säga.

Missförstå mig inte, jag hatar inte Sverige. Jag varken gillar eller ogillar Sverige mer än någon annan av världens 194 självständiga stater. Jag tycker inte heller att Sverige och den kulturbärande nationalstaten är mycket bättre än andra staters dito, även om vissa styrelseskick bäddar för högre levnadsstandard, drägligare liv och humanare tillvaro. Men jag har svårt när människor identifierar sig med något som inte har någon som helst betydelse eller relevans i ett modernt samhälle. Speciellt när vi en gång släppte eländet bakom oss. Nationalism är bra ibland, som när en främmande makt ockuperar och rensar ut delar av ens befolkning. Då kan nationalism vara ett bra verktyg för att mobilisera folket. Men idag, i Sverige? Vad är folk så rädda för?

Att människor på allvar år 2008 har börjat tillbe en blå flagga med gult kors är för mig helt obegripligt och jag hoppas att det är falsk propaganda de som vill påskina detta. Räcker det inte att vi super bort delar av hjärnan under midsommarhelgen?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentera

