Om diskbråck och träning – del IV

Innan jag fortsätter vill jag säga det att allt ni läser här utför ni på egen risk. Diskbråck är diskbråck och är alltid förrädiska, man vet aldrig om och när det slår till igen. Själv ser jag det som ett misslyckande om man inte utmanar kroppen med rörelser och övningar som ligger på gränsen. Hur skall man veta om man aldrig testar? Hur skall man kunna bygga upp en stark muskulatur om man aldrig ger den chansen att träna? Ibland kanske man får lite känningar (domningar, retningar, ömmande) men så länge man inte utsätter sin kropp för stark obehaglig smärta gör det inget vilket även ledande experter i ämnet hävdar. Men som sagt, ni får ta ert eget ansvar för vad ni utsätter kroppen för.

styrkelyft.jpgSom jag nämnt innan har jag styrketränat hela mitt vuxna liv. Jag har lyft tungt och tränat många dagar i veckan (4-6). Jag har alltid hävdat träning med fria vikter är den bästa träningen och att maskiner bara skall användas som komplement och isolationsträning. Jag har även under tidens gång upptäckt skillnaden med att träna med stång och hantlar. Medan maskiner tränar musklerna i en dimension, tränar stången musklerna i två dimensioner. Hanteln i sin tur tränar muskeln i tre dimensioner och alla de stabilserings- och koordinationsmuskler som kroppen är utrustat med får då vara med att öva sig i samarbete. Helst skall man utföra övningarna stående, inte sittande, så att hela kroppen får samverka med styrka, balans och kraft.

Jag har genom åren fått mycket skit för att jag lyfter tungt. Jag lyfter för tungt, säger man. Jag kommer en vacker dag att skada mig för det gör man när man lyfter tungt, så är det bara. Det verkar sitta i folksjälen att korrelationen mellan att lyfta tungt och skador är 1,0. Det är heller inte snyggt med för stora muskler. Hur många gånger har man inte hört ”jag lyfter inte tungt för jag vill inte bli stor”? Man skall tydligen motarbeta muskelstyrka, sitta bekvämt i en kroppformsanpassad maskin och köra högrepetionsövningar, allt för att inte skada sig. Att inte kroppen bli starkare ser ingen som något problem, bara fettet försvinner och att man inte skadar sig så är allt lugnt. Skadar sig gör man dock inte på gymet utan hemma när man skall sträcka sig över sängen för att bädda. En gammal diskuskastare ‘Myggan Eriksson’ sa en gång till mig: ”Man skall aldrig i sitt vardagliga liv använda mer än ungefär hälften av sin maximala styrka. För att lyckas med det måsta man lyfta tungt på gymmet så att man blir så stark att man aldrig behöver använda mer än hälften av sin maximala styrka.” Det där är så bra sagt som det kan bli. En stor man med visdom, värdig de gamla grekerna.

Man kan förståss lyfta tungt men fel i det avseende att man lyfter så att t.ex. redan försvagade diskar blir ännu svagare. Jag lyfte själv 190 kg i marklyft (då 181 lång och 81 kg tung) och det var aldrig ett problem även om jag inte lyckades låsa ryggraden helt i lyftläget. Däremot hade jag problem vid tyngre knäböj, uppenbarligen på grund av att disken mellan L4/L5 blev utsatt för en snedare belastning och redan var svag även om jag för den delen utförde övningen korrekt.

powerbypavel_250.jpgDet var därför ganska befriande att få läsa Pavel Tsatsoulines Power To the People”. Även om han drar upp min träningsfilosofi några snäpp till och framstår som ganska dogmatisk i sin argumentation, är huvudpoängen densamma: Träna med tunga fria vikter! Pavel menar att hela gymindustrin är ett idiotiskt påfund som bygger på bodybuildingsprinciper där det handlar om att bygga så mycket muskelfibrer som möjligt men under helt andra förutsättningar än vad en fulltidstränande bodybuilder har. Pavel menar att man istället skall utnyttja de muskler som redan finns. Det finns flera exempel på hur människor i krissituationer förmår lyfta långt mer än de borde och där muskelstyrkan uppenbarligen redan finns. Den främsta flaskhalsen till styrka är därför ett otränat nervsystemet och detta menar Pavel är möjligt att träna upp genom att pressa hjärnan/ryggmärgen att skicka signaler till musklerna och genom att lyfta tungt med få antal set och reps. Det traditionella gymets principer att försöka bygga upp styrka genom futuristiska maskiner som gör hälften har jobbet åt en är inte bara bortkastad tid utan i ett längre perspektiv rent skadligt, då kroppen blir mer utsatt ju äldre vi blir. Lägg till Campbells principer om att kroppens egen produktion av tillväxthormoner minskar vid ökad ålder och man förstår varthän det barkar. Tro sjutton att inte kroppen orkar hålla ihop om man dessutom sitter på en kontorsstol dagen igenom.

Vem är då denne Pavel Tsatsouline? Pavel Tsatsouline är en före detta träningsinstruktör för Sovjets militära specialstyrkor, Spetsnaz. Genom samarbete med John DuCanes Dragon Door Publishing spred han kettlebellsevangeliet från väst till östkust, vilket jag skall skriva mer om senare. Han har gett ut en mängd böcker om träning, ofta långt ifrån av konventionell västerländsk modell, där Power To the People tillhör en av de mest spridda. Mycket bygger på rysk forskning och hans egna erfarenheter, vad man därav köper av hans resonemang är upp till var och en.

tranningshandskar.jpgDet är inte bara hur man utför träningen i väst som Pavel ondgör sig över. Dämpande skor, träningshandskar och speglar är ytterligare hinder för att få kroppen att tillgodogöra sig träning. Exempelvis påverkar dämpande sulor kroppen genom att försätta den i en ”osäkerhet” eller i ett ”försvar” vilket hindrar musklerna att utföra 100 procent. Om ni bara visste så mycket skit jag har fått genom åren när jag gått omkring på gymmet i mina tunna kinaskor: ”Du måste ha riktiga skor, annars skadar du dig!”. En viktig detalj i hans idéer bygger också på att anspänna hela kroppen vid lyft- eller pressövningar, vilket återigen liknar principen om den bålstabiliserande muskulaturen som framhävs i sjukgymnastik, pilates och Ashtanga yoga.

Det finns mängder av bra idéer att suga åt sig i denna bok men mer tänker jag inte avslöja, köp den istället. Själv har jag blivit ännu mer negativ vad det gäller Nautilusmachine o Co. Jag hoppas att en revolution börjar formera sig och att dessa stålmonster om tio år ligger på soptippen där de hör hemma.

Läs vidare Om diskbråck och träning – del V.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

14 thoughts on “Om diskbråck och träning – del IV

  1. Hej!

    Lever vi ett paralell liv kanske? Känner igen mig i mycket du skriver. Har konstaterat diskbråck sedan ett år. Mår bättre nu efter lite träning. Vore kul om vi kunde reda ut om vi är släkt.

    Ha de bra!//Uffe

  2. Det är ju väldigt svårt att veta vad din smärta i benet beror på men har du ingen som helst smärta i ryggen så är det kanske svårt att härleda det dit.

  3. Det är skit tråkigt att ha diskbråck, men jag har också trännat på gymet en period, under tiden hade jag lyft för mycket vikt, då började ont i min höger ben, jag visste inte att jag hade skadat mig, men efter en vecka gick jag hos läkare, när läkare undersökete, det är inte nåt fel på ryggen, kanska det är muskel som har vred sig, sa han. men just nu jag är oroligt för att läkaren har inte tagit nån bild på min rygg, hur visste han att det e inte min rygg. jag tror att det e nåt problem med min rygg. vad tror ni?

  4. Hej! Tråkigt med din skada. Det är speciellt jobbigt när man är så beroende av sin kropp som du är med din basket. Skadan verkar likna min skada en hel del med reservation att jag inte är någon expert i ämnet.

    Jag vet inte om du har läst alla delar (6 delar) i min lilla artikelserie men gör gärna det annars. Jag har dessutom vid sidan om en träningsblogg (http://liljeros.blogspot.com/) som förvisso är ganska kettlebellfokuserad men jag skriver en del annat också.

    För att verkligen förstå detta med den inre bålmuskulaturen rekommenderar jag dig att besöka en erkänd duktig sjukgymnast, helst som har tillgång till balansboll och annan träningsutrustning. I Göteborgsområdet rekommenderar jag dig IFK-kliniken. Där kan de på ett mycket pedagogiskt sätt förklara hur dessa fungerar och hur du kan få kontroll över dem. Mången talar ofta om dessa muskler men sällan får man någon förståelse hur det egentligen fungerar.

    Efter att ha utfört de övningar de rekommenderar under en tid har man lagt grunden för att gå vidare och göra mer avancerade övningar på egen hand med dessa muskler påkopplade. Själv tränar jag med kettlebells och kör mycket balansövningar i styrketräningsövningar.

    Det finns en läsare som hört av sig och tackat för tipset med plyometricsövningar som jag märkte var en bra övning för att benens nerver skulle vakna till liv. Var försiktig med dessa explosiva övningar bara (använd inre anspänning!).

    Sjukgymnaster visar ofta även McKenzie-metodens övningar som är riktigt bra för att få ordning på diskar och kotor. Jag har gjort min egen variant här:

    http://liljeros.blogspot.com/2008/12/push-up-board-diy.html

    Lycka till och hör gärna av dig framöver!

    Med vänlig hälsning

    Liljeros

  5. Hej. Väldigt intressant läsning. Jag är (inte för tillfället då:)) Elip baketspelare. Jag har som du haft ont i ryggen i ett antal år men för ett par månader sedan fick jag diskbråck och kunde varken sova eller vila i ett pardagar innan jag besökte läkare. Foten domnade bort och jag tappade kontroll över benet. Jag har fortfarande inte 100% kontroll på läget och det är svårt för att man får olika information från olika människor. Kan du inte förklara vilka övningar du gör för att stärka de inre magmusklerna? Jag har inga problem med situps och är vältränad fortfarande men det känns som att ”skalet” är vältränat och att jag är svag inuti! Har du gått ner i vikt för att se om det hjälper mot smärtorna? kanske mindre belatning osv. Vad har varit det mest effektiva övningar för dig? mvh Jeremy

  6. Prova plyometrics, det gör underverk. Att tex hoppa upp för trappsteg med ett ben gör underverk för balans och styrka.

  7. Nej, inte än, men har börjat köra på motionscykel det senaste och känner att styrkan är på väg tillbaks. Sjukgymnasten sa att motonscykel inte var bra, men jag känner att det funkar för mig. Har hittat en sittställning som är bekväm och som gör att jag inte får ont.
    Skall se om min sjukgymnast känner till något om McKenzie-metoden. Skulle vilja se om den hjälper på mig…

  8. Grymt intressant att läsa. Har själv diskbråck som jag ådrog mig förra sommaren (givetvis första dagen på semestern). Lyfta tegelpannor på ett tak och kände i ett lyft med vridning hur all styrka bara försvann. Sedan dess känningar i vänstr ben och även domningar/stickningar. Har tidigare sprungit mycket, 1mil 3-5 ggr i veckan. Detta har jag slutat med för tillfället, men har satt upp mål att kunna springa 5km högt tempo innan sommaren är slut. Får väl se.
    Nog om mig, grymt intressant läsning och väntar på nästa kapitel…

  9. Gå till ett gym och säg att du vill träna med endast fria och tunga vikter (inga maskiner och inte för lätta vikter).

    Träna 2-4 gånger i veckan för resten av ditt liv.

Kommentera

