Kvinnlig rösträtt

Säkert har många hör talas om att det var Schweiz som införde rösträtt för kvinnor allra sist i Europa, nämligen 1971. När jag hörde det i början av 90-talet trodde jag faktiskt inte det var sant – bara 20 år sedan?!

Döm av min förvåning när jag ramlade på att en kanton, Appenzell Innerrhoden, i nordöstra Scheweiz med 15.000 invånare, tillät kvinnlig rösträtt först 1990 !

1990, det är fan helt otroligt. Och det var först när den federala domstolen slog näven i bordet som det hände nåt. Mitt i Europa.

Appenzell Innerrhoden är den sista kontonen som praktiserar direktdemokrati där ett hav av människor varje år röstar fram de styrande. Funkar bra. Tydligen har det kristdemokratiska partiet (CVP) stor makt där. Vad förvånad jag är.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One thought on “Kvinnlig rösträtt

  1. Direktdemokrati ger en hävstång till folks verkliga åsikter, oavsett vilka åsikter det handlar om. Schweiz är ovanligt konservativt, precis som Bayern. Men även om hemmafruidealet är minst lika utbrett i Bayern som i Schweiz så har bayrarna inte kunnat forma sin politik utifrån sina idéer på samma sätt som schweizarna, helt enkelt därför att de inte haft möjlighet till det.

Kommentera

