Mobilfria zoner

Mobilförbud

Varför stör sig vi människor på att andra pratar i mobiltelefon? Många kreativa förklaringsmodeller finns varför man stör sig över andras samtal när de förs i just mobiltelefoner. Ringsignalen stör och stressar. Sant, men det kan inte förklara varför man stör sig på själva samtalet. Man talar högre i mobiltelefon än om man för en konversation med personen bredvid, vilket säkert kan stämma till viss del. Av denna anledning kan man heller inte undgå att höra andras privata samtal, vilket i sig kan vara störande då man träder in i andras privata zon helt ofrivilligt. Ungefär lika störande som när någon kommer alltför tätt inpå en. Jag läste någontans att det skulle handla om missundsamhet och jantelag där man inte skulle inbilla sig att man var nåt bara för att man hade en mobiltelefon. Är själv inte mycket för resonemanget kring jantelag då den ofta tenderar att bli en universalförklaring för precis allting, dessutom känns det inte som att mobiltelefoner är direkt en statuspryl längre, även om vissa modeller sticker ut mer än andra.

Vad handlar det om, då? Varför blir man så irriterad om en okänd människa sitter och talar i en mobiltelefon bredvid en?

Jag kan ibland själv tycka det är störande och när det händer numera försöker jag få kontakt med mina känslor och leta efter en rationell förklaring till varför det känns störande (för en kille formad av ett patriarkaliskt gräv-ner-dina-känslor-samhälle är detta ingen enkel match!). Helt klart talar man högre i telefon än om man för ett vanligt samtal live. Jag har också hört att man har ett annat röstläge och för fram sin talan på ett mer attackerande sätt. Samtalet låter mer hårt och mindre kommunikativt. Men den främsta anledningen till att det känns så frusterande att lyssna på andras mobilsamtal kan bero på att man inte hör den andra samtalspartnern. Samtalet blir ofta obegripligt och meningslöst när man inte får uppleva den andres kommentarer och frågor. Samtidigt är det mycket svårt att inte lyssna. Detta i kombination att tala i ett hårt och högt röstläge samt att man ofrivilligt dras in i någons privata sfär, tror jag skapar den stora irritationen.

Många ställen har skapat så kallade ”mobilfria zoner”. Lite löjligt kan jag tycka, åtminstone på offentliga platser såsom tunnelbana etc, men på resturanger och andra rekreationsplatser där syftet är att fly undan stress och vardag kan det vara relevant. Jag själv brukar ofta ta hänsyn till detta när jag känner att folk kan bli irriterade. Jag vet inte, men jag tycker det känns naturligt att göra så. Och det har ingenting med jantelag att göra.

Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentera

