Testa dina fördomar

I en artikel i Svd skriver man om implicita associationstest. Några svenska forskare i psykologi har översatt de omtalade IAT-testerna från USA där man kan finna undermedveten negativ stereotypifiering av grupper i sin omgivningen – fördomar, med andra ord. För att testerna skall nå ut till en bred publik har man tagit Internet i anspråk vilket gör det genast så mycket mer spännande. Man kan i och för sig ifrågasätta hur testet är upplagt och huruvida det visar något om ens undermedvetna fördomar med mera, men jag måste nog ändå säga att testerna har sina poänger.

Givetvis blir den mest uppmärksamma testdelen den om etnicitet. Om man skall tro en stor del av de som kommentarat Svd-artikeln är testen bara en konspiration från de styrande och ett slag för politisk korrekthet – alltså ingenting med rasism att göra. Helt fel, säger jag. Jag är själv mycket medveten om mina fördomar. Varje dag är en kamp mot dessa fördomar. Det är detta som är pudelns kärna om rasism. Då jag är medveten och inte accepterar mina fördomar och att jag vet att dessa bygger på felaktiga antagande från tidigare erfarenheter, är jag inte rasist.

För att människan överhuvudtaget skall kunna hantera mängden intryck i sin omvärld – och därmed också i förlängningen kunna överleva – måste hon selektera och kategorisera den komplexa omvärldsinformationen, i annat fall skulle hjärnan bli överbelastad. Stereotyper förenklar till kognitiva bilder i hjärnan för att man nästa gång när man upplever eller ser något liknande, snabbt kan identifiera vad det är. Om man då har haft en negativ erfarenhet av denna ”hjärnbild” reagerar man instinktivt och blixtsnabbt för att försvara sig mot denna negativa association. Så om en grupp människor känns igen på en viss egenskap (t.ex. ett visst språk eller utseende) och denna grupp genom tidigare erfarenheter attribueras ytterligare egenskaper, vanligtvis personlighetdrag (t.ex. norrmän är glada, judar är snåla eller svarta är dumma), tillskrivs slutligen alltid denna grupp den stereotypa egenskapen; alla norrmän är glada, alla judar är snåla eller alla svarta är dumma. Det är det sistnämnda som är det felaktiga antagandet som man intellektuellt måste vara medveten om och inte kan acceptera. I rättvisans namn skall sägas också att det som skiljer ut just fördomar bland stereotyper är att grupperna tillskrivs negativa egenskaper.

Är man inte medveten om dessa fördomar och vad de bygger på, eller om man är medveten om dem men accepterar dem, är man, om det nu handlar om etnicitet, rasist eller främlingsfientlig. Om man inte förstår sin egen rasism så kan man heller aldrig förstå andras rasistiska tankevärld eller samhällets rasistiska strukturer i det stora hela. Den felaktiga bilden av att rasister måste ha en ideologisk övertygelse eller åskådning om att andra etniska grupper skulle vara underlägsna ens egen, är en falsk bild av tillvaron. Det är bakom denna bild som rasister gömmer sig och basunerar ut idéer om den ”politiska korrektheten” då det i ordböckerna står att man måste ha en ”….åskådning som är baserad på föreställningar om att vissa raser är överlägsna andra”. Har man inte denna åskåding så är man ju ingen rasist och därmed accepterad! Så samtidigt som man klankar ned på den ”politiska korrektheten” sväljer man den i nästa andetag. Till och med uttalade nazister vill ju ”nyansera debatten om invandring” och menar att det är för flyktingens eget bästa som vi inte skall släppa in dem i landet. Allt för att kunna smälta in i den politiska korrektheten som tydligen någonstans ändå verkar accepteras.

Jag själv fick genom testerna veta det jag redan visste om mig själv; jag är ibland eller ibland oftare fördomsfull. Men så är jag också medveten om att jag är påverkad av mina erfarenheter, min omgivning och alla typer av medier som hela tiden belastar mig med felaktiga tillskrivingar. Mitt ansvar är att aldrig acceptera detta utan alltid, varje minut och varje sekund, kämpa mot dem.

Här är själva testet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

